jlokka79 Lokkaa voi äänestää vain Haukiputaalla, Kiimingissä, Oulussa, Oulunsalossa ja Yli-Iissä.

Mitä Umayya tarkoittaa?

  • Umayya Abu-Hanna
    Umayya Abu-Hanna

Monikulttuurisuusasiantuntija Umayya Abu-Hanna Monikulttuurisuus-seminaarissa Jyväskylässä 18.11.2009:



Päivää, ja kuten huomasitte, siirtolainen joutuu olemaan supermarketti, ei siksi, että se on niin luovaa mut siksi ettei siel oo oikeaa rakoo. Hyvää huomenta kaikki, täällä ulkona on harmaata ja moni teistä istuu TOSI kaukana, pyrkii vielä enemmän ettei kukaan näkis.

Ministerin puheenvuoro oli kauheen piristävä. Kiitos, oikeesti, koska me olemme yliopistossa. Mä pidin siitä kovasti, että annetaan mekanismeja muutokselle, esimerkiksi tämä rajojen rikkominen kunnissa ja työskentelytavoissa on yksi sellainen, joka sitten vaatii lisää tutkijoita ja, se vaatii erilaisia strategioita ja toiminta -- malleja, joista voidaan valita ihan konkretia, nämä asiat yliopistossa, ne vaatii sellainen hardcore, erilaisia menetelmiä, jotka sitten ajavat tietyt päämäärät. Sen tyyppistä puheenvuoroa mä pyrin tänään pitämään. Ja jotta aloitamme oikealla jalalla: -- Suomessa on vielä niin vähän siirtolaisia, minä käytän termi siirtolainen, koska suomenkielessä on -- sopiva sana ollut. Ja sana maahanmuuttaja viittaa vain Suomeen muuttaneihin ihmisiin, ja minä en halua olla vain Suomessa muuttanut ihminen, minä olen samanlaisessa asemassa kuin vaikka -- suomalaiset Ruotsissa, tai Australiassa, minä olen siirtolainen, ja puhun siirtolaisuudesta. 

”Henkilökohtainen on poliittinen”. ”Henkilökohtainen on poliittinen” alkoi siitä mahtavasta kiistasta, missä mä olin ollut töissä, mutta se ei koskenut sitä kunnes mä olin 35-vuotiaana, mä olin siivoojana ja tiskarina ravintola Omenapuussa. Se on se suurin työmäärä, mitä mä oon tehnyt, ja mun nykyinen työni loppuu joulukuun lopussa, eli kun puhutaan hardcoresta, eli mulla ei ole sen jälkeen hajuakaan, mitä mä teen. 

Tähän asti monikulttuurisuudesta on puhuttu, kuten ministerihän viittasi nämä erilaiset termit, että onko monikulttuurisuus vai interkulttuurisuus. Välillä tuntuu, että ihan turhaa, kunhan se käytäntö muuttuu. Ihan sama, millä et sanoilla [???], mut sillä on väliä, sillä se kertoo valtion tahdosta ajaa tiettyä ideologiaa. Tähän asti Suomessa tämä monikulttuurisuus on vielä erillinen asia: on tämä valtaväestö ja valtakulttuuri, ja sitten on monikulttuurisuus. Ja saman ajattelutavan takana on myös, että tämä valtaväestö tahtoo monikulttuurisuutta, ”toi pikku pallo”, on kauheen kivaa tää monikulttuurisuus. Mut jotkut ihmiset, jotka eivät ole me, ovat rasisteja, vihaavat näitä ”kivoja”. Tos on kiva projekti; jotkut ilkeät vihaavat tätä [???] projektia. 

Ja tästä mä toivoisin, et me siirryttäis siitä, et kun etsittäis, ketkä ovat rasisteja, siirryttäisiin siihen kysymään, että -- vaikka eri laitosten, instituutioiden, tai työpaikkojen... katsomaan niiden lopputulos. Jos sun lopputulos on syrjivää, niin mitä sille pitää tehdä? Ja se lopputulos, jos katsotaan Suomessa, lopputulos on syrjivä kaikilla tasoilla, vaikka kaikki puhuu nätisti. Minun ongelmani ei ole se, että Joensuussa on kaksi tyyppiä, jotka huutas et neekeriarabi, se ei ole mun ongelma. Mun ongelma on se, et mul ei oo työpaikkaa. Mua ei haittaa, että suomalaiset ei istu mun kanssa samoissa ravintoloissa. Mua kyllä haittaa, että mä en viihdy, yleensä en elämässäni. Mä en haluu sitä hyvää tahtoo, joka osoitetaan: mä haluan siihen hardcoreen. Mä vertaan siirtolaisten tilanne hirveesti naisten tasa-arvon ajamiseen. Jossain vaiheessa kun naiset eivät näkyneet työelämässä, eikä vallan ytimessä, eikä ajattelu-- pisteissä, yliopistoissa, finanssimaailmassa, opiskelijoissa, niin lähdet puhumaan, että naiset ovat yhtä arvokkaita kuin miehiä. Ja miehet rupes vastaamaan: Totta kai minä tiedän! Äitinihän on nainen! Siskoni on nainen! Tyttäreni on nainen! Kyllä minä arvostan. Ja kaikki totta kai arvosti, et totta kai kaikkien kotona oli naisia. Se ei riittänyt, piti oikein ruoskalla lähteä kiintiöiden kautta pakottamaan jokaista perhettä; mukaanlukien naiset, naiset eivät palkanneet toisia naisia. Eli hyvä tahto ei riittänyt, ja nyt, piiiiitkän taipaleen jälkeen naiset eivät ole vieläkään tasa-arvoisia. Esimerkiksi ei oo samanlaista palkkaa, tai finanssimaailmassa, tai todella siis paikoissa, missä tehdään suuria päätöksiä, ei naiset vielä näy. Vaikka me ollaan pitkän matkaa edetty. Eli hyvä tahto, ja myös mekanismit eivät riitä. Puhumattakaan siitä, että sulle tulee joku jostakin Afrikasta, ja sanoo ”hyvä päivä, minä tahdon työtä”, eikä se edes sano sitä... suomeksi. Eli jos meillä on sellainen yhteiskunta, johon on päädytty tietynlaisiin mekanismeihin, joilla ajetaan tasa-arvo, niin mä toivoisin, että me käydään se keskustelu, et miksi yhtäkkiä siirtolaisten suhteen me emme käytä sama mekanismi. 

Ja mä myönnän, että minä olen suuri Iso-Britannian fani, vaikka minä tiedän, että nykyään Ison-Britannian tilanne on paljon pahempi kuin aikaisemmin, ja esimerkiksi Hollannissa ja Belgiassa on ihan puhtaasti fasistisia puolueita, joita kannattaa melkein kolmasosa väestöstä. Mä vielä -- kerron, että mä -- tunnen itseni tosi kotona Amsterdamissa, en sano Hollannissa, mä sanon Amsterdamissa, tai Englannissa yleensä. Ja se johtuu kahdesta syystä: ensimmäinen syy on se, että nämä ovat maat -- kuten vähän Ruotsi, et mä en viihdy Tukholmassa, mä tunnen itseni todella siirtolaiseksi, mä tunnen itseni ulkopuoliseksi. Mutta nämä maat ovat sellaisia, joilla on kolonialistinen historia, mikä on negatiivinen. Onneksi Suomessa ei ole--  no paitsi [???] -- mutta se on, no, me voidaan vähän leikkiä tässä, että meillä ei ole kolonialistinen historia.  Ja koska meillei ole kolonialistinen historia, meillei ole se pitkä debatti, meillä ei ole ollut siis tätä orjakauppaa, joka käytiin vaikka Liverpoolissa, ja nyt Liverpoolissa kun mä kävin mun afrikkalais, mustan tyttäreni kanssa, me molemmat tunsimme olevamme tosi normaaleja ihmisiä. Me emme tunne olevamme normaaleja ihmisiä Helsingissä, emmekä Jyväskylässä. 

Niin, tota, pitkä debatti. Ja toinen syy on myös volyymi, eli on paljon väkeä, eli alakulttuureita löytyy joka lähtöön. Myös löytyy valtaväestön keskuudessa muuta kun mitä Suomessa löytyy. Mä kohta pääsen siihen, mitä tällä hetkellä Suomessa löytyy.

Muun muassa mun veli, joka on asunut 25 vuotta Amsterdamissa, kun me viimeksi kävimme siellä, ja siellä 55 prosenttia väestöstä on siirtolaisia.Ja alle -- 18-vuotiaista 65 prosenttia on jo siirtolaistaustaisia. Tulevaisuus Euroopan pääkaupungeissa on lainausmerkeissä ”monikulttuurinen”. Niin sano mulle, ett [??] en pidä sanasta suvaitsevaisuus; hän sanoi, et kyllä hän pitää sanasta suvaitsevaisuus. Kyllä meidän siirtolaisten pitää suvaita näitä -- hollantilaisia Amsterdamissa. Ja -- ei niitä aina kestä, ne on niin sisäänpäin sulkeutuneita ja ne on hyvin teennäisiä, mutta kyllä niitä pitää suvaita. Eli tää suvaitsevaisuus menee kohta puolin ja toisin. 

 

(7:52)

 

[???] -- jos haluaa ajaa tätä - -tasa-arvoa myös etninen tasa-arvo; Suomi on muuten monietninen yhteiskunta, mutta asiaa ei myönnetä realiteetiksi. Vielä puhutaan, että joskus tulevaisuudessa Suomi on monietninen yhteiskunta, mutta se ei ole vielä monikulttuurinen siinä mielessä, että ei ole vielä ääneen lausuttu poliittinen tahto, että millainen on se Suomen -- malli, mikä se on, mitä tarkoitetaan. Ruotsissa on -- aina kun mainitsen jotain muita en tarkoita, että ne on parempi, mun mielestä ei ole olemassakaan maan päällä mitään täydellinen yhteiskunta, eikä täydellinen ihminen, se on valitettava asia. Mutta -- on erilaisia mekanismeja, malleja. Ruotsissa vuodesta -75 on monikulttuurisuuden politiikka nojannut kolmeen perustaan: meillä ei vielä ole siinä muuta kuin se hyvä tahto. Ja -- näitä mekanismeja on -- ehdottomasti tämä crossover, mihin ministeri viittasi, tosi fiksusti, ja on hauska se Rinkebyn esimerkki, minkä hän mainitsi, mun tätä asiantuntijani Ruotsissa on suomalais-ruotsalais-pariskunta. Ne on kaksi miestä, mutta se suomalainen heistä on koko ajan kertonut mulle, kuinka rasisteja ruotsalaiset ovat, koska hän on aina ollut ulkopuolinen. Mutta ne on aina jaksaneet seurata tätä Rinkebyn rehtorin toimintaa. Ja hän on itse siirtolaistaustainen. Tietysti aina suuret muutokset tulevat ulkopuolelta, ei vaan ole siirtolaistaustainen, hän on suomalainen, ja hän on suomenruotsalainen. Eli joskus nämä vähemmistöjen vähemmistöt liikkuvat paikasta toiseen, niin osaavat nähdä, rikkoa rajat, ja rajojen ylittämisen tarve -- vahvemmin. 

No, me joudutaan vähän vaikeisiin mekanismeihin, jos lähdetään siihen, että mitkä ovat mekanismit, joilla voidaan ajaa tasa-arvo. Kaksi eri pää ovat Ranska ja Englanti. Ranskassa kaikki ovat ranskalaisia, toiset vaan polttavat autot ja toiset ei. Mutta Ranskassa kaikki ovat tasa-arvoisia. Esimerkiksi presidentti ajattelee, että on kauhean loukkaavaa, että naiset käyttävät burkhaa, koska se alistaa naisia. Ja tätä kieltä, mä odotan seuraavassa lauseessa hän kieltää kymmensenttiset korot, mutta hän ei huomannut sitä. 
Eli joskus emme huomaa, mistä me puhutaan, että jotkut asiat ovat ihan -- siis siinä on pointti, me olemme sokeita, kun me puhutaan itsestämme tai omasta kansallisesta taustasta. 

(10:33)

Jos palataan näihin naisiin, kun mä hyvin pitkälti näen tään siirtolaisten kohtelu ja asema verrattavissa siihen sukupuolten tasa-arvoon. -- naisia sysättiin fyysiseen sfääriin ja miehet hallitsevat sitä älyllistä. Ja kun naiset haluttiin ottaa huomioon, ruvettiin vielä tekemään kokkaamisohjelmia ja lehtiä, lastenhoito-, sitten sanottiin, et nainen sopii terveyden alalle. Mee tuonne töihin, mut se fyysinen sfääri ole naisille. Naiset saivat tanssia, laulaa. Mut kirjailijoina tai sitten vaikka poliitikoina se oli paljon vaikeempi. Ja nyt siirtolaiset ovat ne-- lisäävät väriä kadulle. Kuka haluaa olla väripilkku, kun taas siis mun silmissä blondit ovat ne, ketkä lisää väriä. Eikä ne-- tänväriset. Tai sitten etniset ravintolat, ihanaa... Että ruoka. Tai sitten siirtolaiset sopis hirveen hyvin jalkapalloilijana, jotain fyysisesti, tai sitten näyttelijänä-- tai sitten uutisankkurina, jotka puhuu nyt. Mulle soitettiin ja kysyttiin, miten ihmiset tulevat reagoimaan nelosen mustaan uutisankkuriin, ja mä sanoin, että miten ne ovat reagoineet ankkuriin, jolla on luomeja. Se on suomalainen, se tyttö on syntynyt täällä, kasvanut täällä. Sillä sattuu olemaan musta iho, ja nyt -- WAU! miten ne ihmiset siihen nyt reagoi, kun sillä on musta iho. Ne ei ois ikinä päästänyt kunnon siirtolaisia siihen, mut tota--- Vielä se fyysinen sfääri. Mut sitten meidän siirtolaiset eivät pääse politiikkaan, finanssimaailmaan, älylliseen työhön, me emme ole-- tasa-arvoisia. 

No, sukupuolten tasa-arvossahan oli kolme kenttää, johon piti sitten naiset-- tai tää sukupuolten tasa-arvon näkyy. Eli tekijöinä kaikkialla, näkökulmana kaikessa, ja sitten lopputuloksena. -- tietysti sitten kaikki sanoi et no, naiset lähtee synnyttämään, se on epäreilua työpaikkaa ajatellen, naisilla on kuukautisia ja naiset ei selvemmin ollu riittävän hyviä. Naiselle on kokemuksia. Naiset ei oo opiskelleet, vaikka akateemisessa korkeakoulussa. Todella, se on ihan järkyttävää, et miten yhtäkkiä vois tuoda vammaisia tekemään fiksua työtä. No, me nähtiin, että näitä asioita hoidettiin. Yhteiskunta näki, että se on eettisesti väärin, ja se on koko yhteiskunnalle parempi ja järjesti päivähoito, järjesti nyt kun naiset menevät synnyttämään ja [???] et cetera et cetera.  Ja se on tärkeetä.

Siirtolaisuuden suhteen, niin kun mä mainitsin yks ääripää Ranska, jossa näitä asioita ei mitata. Meille on hirveen tärkeetä, että meillä on mittareita. Vielä viime viikolla oli montako prosenttia oli naisten palkka miesten palkasta. Eri alat, eri vuosi, tai minä vuonna naiset ovat sitten -- olikse 32 vuoden päästä tismalleen, vaikka palkka on nyt yli 80%, melkein samanlainen. Meillä on hirveän tarkat mittarit, ja ilman mittareita me emme voi verrata, emme voi tiedostaa, missä mennään. 

(13:51)

Tässä etnisyyden ongelmassa on se, että---- Nyt on pakko selventää nämä termit. Heti kun lainataan eri kielistä, niin merkityskin muuttuu. Rotu-sanaa ei ole olemassakaan, mutta sitä käytetään esimerkiksi Englannissa ja Amerikassa vähän eri tavoin. Sana rotu nähdään siellä negatiivisena ja tää etnisyys-- positiivisena mittarina, enemmän että se olis tosiasia. Ei ole olemassa siis etnisesti mitään. Mä oon tehnyt DNA-tutkimukset, sitä voin mä suositella kaikille. National Geographic-lehden kun menette sivuille, jä lähettä paketti, otatte vähän sylkeä, lähetätte takaisin, sit saatte netistä sen teidän 150 000 vuotta taaksepäin, teidän koko-- germin/genomin(?). Koska Jumala on seksistinen, jos te satutte olemaan naisia, teillä on vain XX-kromosomi, ei selviä ikinä isän puolelta mitään. Tai isien puolelta. Mutta mun DNA-kartassa on jännä, minä ja mun suomalaiskaveri Eija samassa huoneessa, kun mä näin mun kartan, niin se oli äärimmäisen, häkellyttävän-- Luonnollisesti me ollaan kaikki somalialais-etiopialais-elintasopakolaisia kaikki. Me lähdettiin samalta alueelta. Ja sitten, mä en ikinä esimerkiksi pääse Lähi-Itään, mutta mulla on kauhean isot, aika monesta paikasta isot sellaiset geenipaikat on Itä-Karjala-- siis saamelaisuus, joka on harvinainen, ja sitten Ruotsi.  Mutta mulla ei ollut Lähi-Idästä mitään, aa sitten kelttiläisten. Sit sää saisit myös  sen sun... jos muut sukulaiset suostuu antamaan niiden sähköpostiosoitteensa, niiden kanssa kirjoitella. Mä oon valinnut -- kuulla niitä ihmisiä -- mun sukulainen --sit mä kirjoittelen hyvien ihmisten kanssa [?, sekava lause].

(15:40)

Eli, kun mä oon tavannut esimerkiksi saamelaisia, jotka keskustelee siitä saamelaisten oikeudesta, niin mä sanon, että mulla on siis mustaa valkoisella todistaa, että mä oon saamelainen, ruotsalainen, ja vielä itäkarjalainen. Kun mun ystävä Taina West (?) sanoi, että nyt sun pitää kävellä näin, että tissitkin heiluu, kun sä oot Itä-Karjalan flikka niin--- 

Siitä aidosta rotujen erilaisuudesta, sellaista ei ole olemassa. Mutta siitä etnisyydestä: jos minä en saa työpaikkaa-- On olemassa hierarkia eri yhteiskunnissa, ja tällä hetkellä Länsi-Euroopassa hierarkia on selvä. Ja alimmissa paikoissa ovat mustaihoiset, ihan ihon takia, ihonvärin takia, ja muslimit. Ja kun puhutaan Suomessa islamofobiasta, siis ei voi sanoa islamkriittisyydestä -- puhutaan oikeasti islamofobiasta. On vaarallista, kun Suomessa on hyväksytty tää sana kriittinen idioottimaisille ihmisille ja rasisteille. Jos käyttäisin, et mä oon nyt juutalaiskriittinen, sä oot antisemitisti, mut sä saat sanoa mitä vaan typerää, ahistoriallista, amaantieteellistä, siis todella-- Siis kaikki väitteet, mitä oon tähän asti kuullut, ne eivät nojaudu historiaan, valta-analyysiin(?), eikä maantieteellisyyteen. Ne on ihan vaan silleen et ”muslimit ovat tällasia”, ”mä oon intellektuelli”, ja ”oon rohkee”... On rohkeaa Suomessa sanoa, että ”islam on paskaa”, ”islam on niin paska uskonto”... Mä en oo uskonnollinen, mä nyt ilmoitan kaikille, mä oon todella epäuskonnollinen ihminen. Mut se on aika vaarallista, että Suomessa lähdetään(?) näin. 

(17:19)

 

En ymmärrä, mitä hän tarkoittaa ja mikä häntä vaivaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (57 kommenttia)

Käyttäjän Enologi kuva
Aki Pulli

Taisi unohtua presentaation valmistelu ja tuloksena aika hurjaa tajunnanvirtaa, joka voisi antaa kallonkutistajille mielenkiintoista materiaalia analysoitavaksi. Valitettavasti normikuulijalla menee hiukan yli hilseen.

kati sinenmaa

Sai varmasti monta taputusta. Itse en kyllä tajunnut tuosta mitään, mutta sehän ei suvaitsevaisia haittaa

Van Freddy

Kuulosti hyvin intellektuellilta, ilmeisesti tämä minun Aku Ankasta opittu suomenkielen taito ei riitä tuon ymmärtämiseen.

Ari Ojala

Muutama viikko sitten istuin paikallisessa baarissa. Naapurin ukko oli ottanut perjantaipullon ja yritti kovasti kertoa jotain, en ymmärtänyt sanaakaan mitä hällä oli asiaa. Siihen verrattuna toi on aika helppoa tekstiä :)

Jari Reinikka

Tähän asti luin ja se riitti

"Kyllä meidän siirtolaisten pitää suvaita näitä -- hollantilaisia Amsterdamissa. Ja -- ei niitä aina kestä, ne on niin sisäänpäin sulkeutuneita ja ne on hyvin teennäisiä, mutta kyllä niitä pitää suvaita. Eli tää suvaitsevaisuus menee kohta puolin ja toisin. "

...jumalauta miten röyhkeetä jengiä.

Aki Mönkkönen

Suorastaan exploitatiivista. "PITÄÄ suvaita"! Aboriginaalit pois tieltä! Siirtolaiset tulevat!

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Junes on näköjään vapautunut pitkästä porttarista, muttei näköjään oppinut kokemuksestaan mitään.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kannattaisi varmaan antaa tuon Lokan ja komppaajien kiehua rauhassa omassa liemessään. Siinähän ovat yhtä mieltä.

Junes Lokka

Mitä tarkoitat? En ole esittänyt mielipidettä Abu-Hannan Jyväskylän seminaarin sisällösta. En voisikaan esittää, sillä en ymmärtänyt siitä mitään. Kysyin vain, että mitä hän tarkoittaa.

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #22

Kenties Uimonen tarkoitti - et ole oppinut kysymään oikeita kysymyksiä?

Junes Lokka Vastaus kommenttiin #54
Jyri Terttu

Täytyykin olla melko oppinut, jotta ymmärtäisi tuosta sepustuksesta mitään. Eikä sekään auta.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Olisi vähän sanomista Junes Lokan poliittiselle avustajalle.

Junes Lokka

Ei minulla ole avustajaa, mutta kerro, mitä sanomista sinulla hänelle olisi.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #23

Sanoisin, että kirjottaisi vähän, mutta asiaa.
Nyt oli päin vastoin. Tuosta ota selevää erkkikään.

Junes Lokka Vastaus kommenttiin #40

Kerro tuo Umayyalle. Kirjoitukseni kysymys (ja otsikko) olikin siitä syystä: mitä Umayya tarkoittaa?

Simo Narkala

Mikähän sen kokemuksen olisi pitänyt olla, liittyen apuhannan kirjoitukseen?

Onko Börjen pää alkanut elää varkain aikaa, joka ei ihan vielä ole loittanut ! ?

Junes Lokka

Juu, minut bannattiin, kun olin saanut varoituksia, jotka löysin bannin jälkeen spam-kansiostani.

En ymmärtänyt kuitenkaan pointtiasi, mitä minun olisi pitänyt oppia?

Matti Jalagin

Lokka.

Sinun olisi tullut oppia Vihreiden keskustelutavoille eli niitä ei saa konfrontata eikä kirjoittaa mitään sellaista, joka kirvoittaa lukijoissa naurun, sillä homon kosto voi olla kauhea, mutta viherpiiperön hirvittävä.

Siitä joutuu sivuun eikä ole enää hiekkaleikissä mukana.

Simo Narkala Vastaus kommenttiin #24

Jalagin !

Mulla käy silmään tuo varmuus, jolla käydään silmille mainittuihin asioihin puuttumatta.

Asia tosin selittyy täysin Niklas Herlinin "vitun rasisti" kommenteilla Petri Kaivannon Facebookissa. Suukkoja Niko !

Simo Narkala

Junes !

Tuo oli pörjeltä tuhnu !

Ei se kykene sitä tämän blogin puitteissa selittään.

Junes ! sinun olisi pitänyt:

A) Pitäny sisäistää hienovarainen ääneen ajattelematon mokutus.

B) Yymmärtää, että reija, vielä surkeampi härkönen tai petra tulee kohta esittämään avauksen ristiriitaisuuksia, kuten eilen, kun joku kertoi, että suomessa vähän esiintyvä rasismi on suurimmalta osalta suomenkielisiin, muumien taholta tulevaa, johon kysyttiin: ensin ei ole rasismia, sitten on; kielimuuri muumi-finska.

C) yleinen naurunaihe orimattilasta saattaa tulla tähänkin blogiin varsinkin naisten palvomaksi.

Pentti Järvi

Jaksoin lukea AH:n tekstiä 8 riviä.

Merja Heikka

Mikä Uimosella on sitä vastaan, että täällä esitellään Koneen säätiön rahoittaman tutkijan ja suomalaisen kulttuuripersoonan valistavaa sanomaa?

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Vastaan otsikon kysymykseen:
Umayya on urdun kieltä ja tarkoittaa piipittäjää.
Kaipa äiti on hellyyden puuskassaan noin mukavan
nimen antanut.
Ehkei tämä mainio synnyttäjä ollut ikuna kuullut
sanontaa "nomen est omen"?


█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 3

Aki Mönkkönen

Sanoi Claudius Incorruptus Asterixissa.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Arabiankielinen nimi jo ajalta ennen islamia. Muhammedin aikana, ennen islamia, Mekkaa hallinnut klaani oli nimetty erään Umayyah-nimisen suurmiehen mukaan Banu Ummayaksi.

Ja kun nämä tekivät rauhan Muhammedin kanssa (kenties pienen tappelemisen jälkeen), perustettiin ensimmäinen kalifaatti. Sen nimi oli Umayyad, pääkaupunkinaan nyt uutisista tuttu Damaskos.

Ihan vain selkeytykseksi, tuskin olivat kuuluja piipittämisestä.

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Mieki jo innostun, mutta ei se kannatte,
aloitin kyllä jo pödyn syönnin, mutta
sitten tuli Niinistö ja päästi niin suuren
pierun, suorastaan JYTKYN.
Veikkoon mokommoo voittajaksi.


█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 3

Junes Lokka

Vertaat siis Umayyan seminaareja piereskelyn mm-kisoihin?

Sakari Pulkkinen

Tätä hän kai tarkoittaa:
http://www.talouselama.fi/tyoelama/siirtolaiskiint...
"Suomalaiset yrittävät turhaan kehittää täysin omia malleja siihen, miten monikulttuurisuus on osa yhteiskuntaa. Toimivia malleja on Hollannissa ja Isossa-Britanniassa."
- Toimiva malli Britanniasta? Huh...
"Joka neljännessä suomalaisperheessä nainen on väkivallan uhri."
- Että kyllä lähi-idän naisilla menee paremmin.

Joitakin kommentteja noihin Abu-Hannan aivoituksiin:
http://takkirauta.blogspot.fi/2013/01/kysymyksia-u...

Susanna Kinnunen

Lukekaa ihmeessä Takkirautaa.

Simo Narkala

Kunniaväkivaltaan liittynee sekin, että jos mies ja pojat jättävät sen tekemättä, sen tekee ulompi suku, muuten pelonkulttuuri kuolee.
Mitä minä puhun ? Piti sanoa rauhan uskonto.

Pulkkisen linkkaamassa takkiraudan teksissä oli kirjoittaja jättänyt huomioimatta, että poliisille tehdyistä törkeistä perheväkivalta tapauksista, menee hiukka yli puolet muijien piikkiin.
Ja tämä vain ilmoitetuista. Jopa hätäpuhelukeskus kysyi taannoin mieheltä: "otatsa sä pataan muijaltas, paljon sä painat, paljons muija painaa".
Heikompana nainen ottaa veitsen, kiehuvaa vettä jne. Miehet vaikenevat useimmissa tapauksissa, nukkuvat autotalleissa, leikkimökeissä, veneissä.
Hannele Törrönen (tuolloin STAKES) kirjassaan, VaiettuNaiseus puhuu tästä.

Simo Narkala

Seuraa asiaton kommentti ! :

Muistan lukeneeni apuhannan tuherruksia siitä lähtien kun näin hänet ensikerra Vanhalla 80alussa prinssessakompleksin kourissa, tottakai, olihan siinä "melkein" rastan vonkaajaa.
Sitten sain puistatuksien vallassa lukea, parturissa tietenkin, joissa en käynyt, hänen kertomuksiaan yrityksistään "kouluttaa" jollain tapaa käypäsistä miehistä "hyvää MIESTÄ".
Taitaa kuulua joukkoon, joka ei tunnista itseään passikuvasta, joita vaateputiikkien peilit ja valaistus kaltoin kohtelee. En mollaa ulkonäköä, vaan asennetta, tuttu jo elovana seinäruusuilta.
Todellisuus e i s a a olla tätä !
Todellisuus itsekullakin lienee pään sisällä. Vanhurskaat löytänevät kaltaisensa, apuhanna Teo van Goghin ja Ayaan Hirsi Alin maasta, onnittelut, vaikka se on täällä kohta taas, ei se muualle kelpaa ! !

Henri Kangas

Haluan lisää naisia roskakuskeiksi ja viemärisukeltajiksi.

Sakari Pulkkinen

Onko tämä teksti (puhe) todellakin Abu-Hannan tuotoksia?
Pisti silmään yksi kohta:

"Minun ongelmani ei ole se, että Joensuussa on kaksi tyyppiä, jotka huutas et neekeriarabi, se ei ole mun ongelma. Mun ongelma on se, et mul ei oo työpaikkaa. Mua ei haittaa, että suomalaiset ei istu mun kanssa samoissa ravintoloissa. Mua kyllä haittaa, että mä en viihdy, yleensä en elämässäni."

Että niin. Eipä tuossa mitään uutta ole, samaa valitusvisrttä tämä kanasakunnan kaapin päälle ihasteltavaksi nostettu maahanmuutajafeministi on harrastanut loputtomiin.

Matti Jalagin

Vastaus ketjun kysymykseen menee pieleen, kun lukee Madame Abu Hannan alkuperäisen kirjoituksen ajatuksella ja oivaltaa, mistä hän puhui.

Eli parempi kysymys olisi "mitä Abu Hanna tarkoitti?"

Mitä tarkoitti moittiessaan mm. rkp:n ja vihreiden toimintaa?

Mutta tähän ehkä Böijje osaa vastata, jos on jotain ehtinyt oppia; siitä Abu Hannan kirjoituksesta.

Jari Jakonen

Ehkäpä avaajan lainaama otos kuvaa bilderbergiläisen tahdon synnyttämän tsunamin aallonharjalla surfaamaan oppineen voittajahahmon maailmanvalloittajafiilistä ja sen kaiken kansallisemme ylittävän mukaista suomeksi sanallistettua uutta muotoamme & järjestystämme.

Jos aiemman historiamme vaiheissa meillä oli tarvetta ja käyttöä päteville kremnologeille, niin nyt niitä EU-eurologeja ja bilderbergiläisen sanoman tulkkeja tarvittaisiin kipeästi paikalle!

Merja Heikka

Ei saisi pilkata "siirtolaisen" puhetta, mutta :D. Kirjoittaakohan hän itse tekstinsä, ne mitä HS julkaisee ja ne apurahatekstit?

Luin vähän alkua, miten tuota vähä-älyistä, järjetöntä juttua viitsisi lukea. Jotkut kulttuuripiirit sitä kuuntelevat :D.

Onko tämä olevinaan jotain nykytaidetta, vai eikö hän osaa suomea.

Ihmetyttää hänen maisteriutensa. Miten ihmeessä hän on kyennyt tuottamaan mitää järjellistä tekstiä. Sallitaanko ulkomaalaistaustaisille joku avustaja ajattelemaankin. Tämäkö muori muka tehnyt loogisia päätelmiä?!

Lauri Korhonen

Nythänmäsenhokasin.

Jospa kyse onkin täydellisestä väärinymmärryksestä? Ehkä Abu-Hanna ei ollenkaan tarkoittanut sitä mitä Suomi luki?

Ehkä Suomi luki ja arvostelee jonkun toisen puhtaaksikirjoittamaa tekstiä. Joku mukaymmärtävä toimittaja on ikään kuin "kääntänyt" alkuperäistekstin hesarin agandan edellyttämään muotoon.

Pitäisi nähdä se alkuperäinen kirjoitus jotta voisi varmistaa onko kääntäjälle tapahtunut työtapaturma. Siis vahinko. Ehkä toimittaja oikeasti ajattelee että alkuperäistekstissä tarkoitetaan kuten me luemme.

Haamukirjoittajia on täällä ennenkin epäilty. Samoin toimittajien maailmankatsomusta.

Jospa yksi plus yksi onkin (ihan oikeasti) kaksi?

En väitä että näin olisi kuten kuvailin. Sen sijaan pyydän kiinnittämään huomiota julkaistuun tekstiin verrattuna aloituksessa olevaan.

Minua tämä hämmentää tämä tekstien erilaisuus. Voisiko joku selventää mistä tässä on kyse?

En väitä mitään ainoastaan kysyn - mikä on toimittajan osuus ja vastuu näissä.

Tai ehkä vain mielikuvittelen koko jutun?

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Tässä tapauksessa on puhe erään toimijan toimesta kirjoitettu tekstimuotoon. Siitä mitä on jätetty pois tai miten muuten on homma hoidettu en sano muuta kuin sen että näytti tuosta tilaisuudesta olevan enemmän tekstiä kirjoitetun.

"Jotkut kulttuuripiirit sitä kuuntelevat :D."

Minulle ainakin selvisi mitkä kulttuuripirit tuota kuuntelevat

Merja Heikka

Kiitos Junes Lokka. Siis tällaisista idioottimaisista pölinöistä me keskustelemme vakavissamme.

Mikä suomalaisia vaivaa. Tai siis tätä Suomen ns. eliittiä. Pääseekö valta-asemiin pelkästään, jos omaa yhtä pienen järjen kuin tämä ihme-abu. Tätä idioottia siteerataan muka tosissaan!

Jospa tuo on jossain kannabishuuruissa.

Adoptio-oikeuden hän on kumminkin saanut! Johtuuko tuo ajatuksen sekavuus vain hänen kielitaidottomuudestaan, vai onko se pään sisäistä. Mikäli jälkimmäisestä on kyse, on hyvä että he muuttivat. Luin jostain, että tämän Abu-Hannan velikin asuu Amsterdamissa. Siunausta vain beibille.

Monenlaisita tulee mieleen tuon tekstin perusteella. Syy poismuuttoon voi olla lapsi, mutta onko se lapsen kokema rasismi, vai äidin kokema sossutätien syynäys. Jos nyt sossutädit uskaltavat tällaisiin tapauksiin...

Saapa nähdä tuleeko lähtö US:sta näine porinoineni. Mutta täysin käsittämätöntä pölökieltähän tuo nainen suoltaa. Jos joku on toista mieltä niin ihmettelen.

Eikö hän ole toimittaja?

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Olen aina fanittanut ihmisiä jotka pitävät toisia idiootteina, ja jota vielä perustelee kielitaidottomuudella.

Merja Heikka

Tekstihän on idioottimaista. Siinä ei ole mitään logiikkaa minusta. Onko sinusta?

Jos tekstin idioottimaisuus johtuu kielitaidon puutteesta, niin miten tämä henkilö on voinut olla YLEssä toimittajana, ja miten hän on suorittanut tutkintonsa.

Kyllä tämä juttu haisee.

Tämä yhteiskunta haisee, kun tällaisia tekstittelijöitä arvostetaan.

Hölmölä.

Junes Lokka

Ei Merja tuossa mielestäni niinkään Umayyan idioottimaisuutta kielitaidottomuudella perustellut.

Mutta eihän Umayya ollut seminaarin aikoihin ehtinyt notkua maassa kuin vaivaiset 30 vuotta.

http://umayya.blogspot.fi/2004/12/cv.html

Merja Heikka

Niin ja jos nimimerkki Juha Salmea (täysin tyhjä blogi, ei mitään merkintöjä, ei tykkäyksiä. Oikein minua vartenkohan tuo pykäs nimimerkin pystyyn, jotta sai sanoa meikäläiselle ettei hän arvosta minua. Ei kovin kiinnosta nynneröiden puskamielipiteet) ...miellyttää enemmän suomalaisperäpohjalainen sana "hullu" kuin venäläistyylinen "idiootti", niin mie sanon että hullu. Siinä on enemmän isänmaallista henkeä.

Näin maalaisjärjellä en voi tehokkaampaa analyysiä tehdä. :D

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Blogissa julkaistua vierailijaesitelmää en kommentoi.
Sen sijaan tästä arvovaltaisesta joukosta, joka lienee vastannut ohjelmasta, olen todella huolissani. Mitä he ja Jyväskylän yliopisto[!] po. seminaarilla tarkoittivat?:

Aino Sallinen-Kuparinen, yliopiston rehtori
Outi Fingerroos, yliassistentti
Astrid Thors, ministeri
Marketta Mäkinen, yhteysjohtaja (J:kylä)
Kati Turtiainen, mamu-palveluiden johtaja (J:kylä)
https://www.jyu.fi/hum/laitokset/monikulttuurisuus...

Merja Heikka

Vähän noloa, että kaikki nuo ovat naisia. Naiset ovat usein niin lammasmaisia, että jos sanotaan, että me tykätään tästä, niin ei kukaan uskalla erottautua. Sitäpaitsi, Thorssille varmaan ainakin maksetaan myös tuosta heprean tuottamisesta. RKP:llä on rikkaita säätöitä.

Ja valtio maksaa froufien hobbyt. Ei tuo kyllä minusta kovin viaton kokous ollut. Aivan kuin Aadolf olisi noussut haudastaan, paitsi että hän kait osasi artikuloida jotenkin paremmin. Meikäläisiä tavallisia talleroitahan siinä vihapuhutellaan. Mitä pahaa mie olin tälle Abu-Hannalle tehnyt: Syntynyt. Nimittäin miehän kuulun tuohon joukkoon, mitä hän sanoo pahoiksi ihmisiksi, eli harrastan yhteiskuntakritiikkiä. Minusta maahanmuuttopolitiikka ei ole Suomessa mennyt ihan putkeen, eikä niin miten ihmiset sen olisivat tahtoneet menevän.

Mitä taas tuohon naisasiaan tulee, en ole koskaan kokenut sortoa sukupuoleni vuoksi, paremminkin päinvastoin. Suomi on ollut hyvä maa minulle.

Harri Rautiainen

"Vähän noloa, että kaikki nuo ovat naisia"

Aburahahannaakin epäillään naiseksi.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

Olisi kiva nähdä kuva Abu-Hannasta pitämästä tuota puhetta. Veikkaisin että silmät punoittaa. On se sellaista lentoa... :D

Junes Lokka

http://www.rue89.com/2013/01/03/finlande-umayya-li...

Ranskalaistaustaisen lehden mukaan "Umayya on ensimmäisiä mamuja, joka on kyennyt selittämään täydellisellä suomen kielellä, mitkä ovat hänen ongelmansa."

Merja Heikka

Joskus 80-luvulla Suomessa oli sellainen idea, että pyrittiin suomentamaan byrokratiakieltä. Sillähän on meillä ikivanhat perinteet. Nykyisin tuuli näyttää ajaneen toiseen suuntaan: yliopistopiireissä kutsutaan puhujiksikin mahdollisimman sönkkaavia ja epäselviä puhujia. Se on taas ns. älyn merkki, puhua niin etteivät kaikki puhettasi ymmärrä. Miksi muuten häntä arvostettaisiin näissä piireissä, missä nyt arvostetaan. Tämä on trendikästä. Halutaan erottautua näin tyhmästä rahvaasta.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Voi juola. En taida ikinä uskaltaa kirjoittaa mitään keskustelua herättävää hesariin jos siitä seuraa tälläinen hirvittävä yksityisasioiden kaivelu ja vanhojen kirjoitusten ja puheiden ylianalysointi.

Merja Heikka

Ei sinulla Saara ole sellaisia avuja kuten tällä kulttuurimme merkkihenkilöllä on. Hän on osallistunut johonkin hallituksemme Suomen tulevaisuutta koskevan raportin laatimiseenkin Kataisen kutsusta Amsterdamista asti. Googlasin nimittäin hänet eilen.

Sitäpaitsi kaikkihan me tiedämme., että hän on Taina Westin ja Tarja Halosen ystävä.

En tarkoita, ettei sinulla olisi älyä, mutta ei tässä vaadittavia avuja. Jo nimesi kertoo sen, Saara. Vaikka olisit sisätieteiden tohtori, niin se ei riitä :).

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

Näin se on saara.
Jos lähdet mukaan politiikkaan, kaikki vanhat synnit ja töppäilyt kaivetaan esiin aina tarvittaessa. Paksunahkaisimmat osaavat käyttää sitä hyväkseen, kuten Väyrynen jalasmökkiään.

Junes Lokka

Saara:

Mitähän hirvittävää tässä on? Umayyalla on hirveä uho päällä, vaikka kukaan ei oikeasti tajua, mitä hän haluaa. Eikä yksikään media kyseenalaista sanomisiaan. Taitaa olla hiukan yksinkertaisia toimittajia tässä maassa.

Jyväskylän yliopiston seminaarit ovat julkisia tilaisuuksia. Kuvittele, että hän mainitsee tämän seminaarin cv:ssään (Numerous lectures among them the Universities of Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Vaasa, Turku, Amsterdam, The Finnish Police Forces, The Ministry of Foreign Affairs, The Finnish Defense forces, The Red Cross, The Association of teachers of history etc.)

(http://umayya.blogspot.fi/2004/12/cv.html)

Joku suomalainen on jopa kääntänyt Umayyaa ranskaksi Le Nouvel Observateur -lehteä varten:

http://www.rue89.com/2013/01/03/finlande-umayya-li...

Kääntäjä on unohtanut mainita, että Umayyan kohtaaman 80-vuotiaan mummon olisi voinut helposti tönäistä metron alle. Kääntäjä myös väittää, että "Umayya on ensimmäisiä mamuja, joka on kyennyt selittämään täydellisellä suomen kielellä, mitkä ovat hänen ongelmansa."

Olen kääntäjän kanssa eri mieltä kahdesta syystä: en ole havainnut täydellistä suomen kieltä, enkä ole käsittänyt, mitkä hänen ongelmansa ovat.

Kääntäjä on kaiken lisäksi käyttänyt sanaa 'nègre', vaikka se ei ole sopiva vastine sille sanalle, jota Umayya väittää metron alle tönäistävän mummon käyttäneen.

Mutta itse aiheeseen, tiedätkö, mitä Umayya tarkoittaa?

Toimituksen poiminnat