jlokka79 Lokkaa voi äänestää vain Haukiputaalla, Kiimingissä, Oulussa, Oulunsalossa ja Yli-Iissä.

Olemme sodassa ruotsalaisia vastaan

  • Ruotsin kuningaskunta (ruots. Konungariket Sverige eli Ruotsi (ruots. Sverige) on perustuslaillinen monarkia Pohjois-Euroopassa.
    Ruotsin kuningaskunta (ruots. Konungariket Sverige eli Ruotsi (ruots. Sverige) on perustuslaillinen monarkia Pohjois-Euroopassa.

Vi krigar mot svenskarna, Petra Åkesson, Lundin yliopisto, 2006.

 

Tutkimuksessa viitataan poliisin ja sosiaalityöntekijöiden raportteihin, joiden mukaan ryöstöistä on tullut monille malmöläisnuorille osa arkipäivää, eivätkä uhrit aina katso, että niistä kannattaisi tehdä rikosilmoitusta. Tekijät ovat useimmiten nuoria maahanmuuttajia, jotka haluavat päästä nopeasti käsiksi materiaaliseen hyvinvointiin, ja jotka rahoittavat näitä pyrkimyksiä ryöstämällä muita nuoria. Ryöstöjä tehdään kaikissa kaupunginosissa, kaikkina vuorokaudenaikoina. Ryöstäjät ovat 90-prosenttisesti poikia, tavallisesti 15-17-vuotiaita. Noin puolet ryöstöistä kohdistui koulutovereihin päiväsaikaan. Noin puolessa tapauksista välittömässä läheisyydessä oli aikuisia, mutta nämä joko eivät ymmärtäneet, mitä on tekeillä, tai katsoivat parhaaksi olla puuttumatta siihen.

Vuonna 1999 Tukholmassa ja Malmössä tehtyjen poliisitilastojen ja kyselyjen mukaan 10% 15-17-vuotiaista pojista ja 5% samanikäisistä tytöistä oli ryöstetty. Suunnilleen yhtä suuri osuus nuorista oli itse ollut osallisena ryöstöissä. Malmössä 69% epäillyistä oli syntynyt ulkomailla. [Tämän luvun ulkopuolelle jäävät siis maahanmuuttajille Ruotsissa syntyneet lapset.] Nuoret, joiden molemmat vanhemmat olivat syntyneet Ruotsissa, joutuivat todennäköisimmin ryöstetyiksi.

[Välissä muistutetaan, etteivät kaikki ryöstäjät sovi yllä esitettyyn kuvaukseen. Tutkija myös varoittaa tekemästä sellaista yleistystä, että vain maahanmuuttajanuoret tekisivät ryöstöjä.]

Poliisiraporttien mukaan ryöstäjät ovat harvoin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisina. Sen sijaan ryöstetyt ovat useammin humalassa. Ryöstöt tapahtuvat useimmiten kaduilla, toreilla ja puistoissa. N. 90 prosentissa tapauksista ryöstäjiä oli useampia kuin yksi. Ryöstäjät uhkailevat tavallisesti uhria, n. 20-30 prosentissa tapauksista veitsellä. Veistä käytettiin n. 10 prosentissa tapauksista. Tutkimukset osoittavat, että vuosien 1995 ja 1999 välisenä aikana väkivallan käyttö ryöstöjen yhteydessä on vähentynyt. [Tutkimus ei tarjoa tälle selitystä, mutta mieleen tulee, että tuona aikana uhrit ovat oppineet luopumaan omaisuudestaan ilman vastarintaa.] Vuosien 1998-1999 välisenä aikana yleistyi toimintatapa, jossa joukko nuoria valitsee uhrin, uhkailee häntä ja vaatii kännykkää lainaksi. Uhri pelästyy ja luopuu puhelimesta ja muista ryöstäjien vaatimista esineistä. Tavallisin ryöstön kohde oli puhelin, 60% Tukholmassa ja 33% Malmössä.

Åkesson haastatteli tutkimustaan varten 11 ryöstöjä tehnyttä nuorta. Hän solmi kontaktinsa osin koulukuraattorien, osin jo tavoittamiensa nuorten välityksellä. Åkesson mainitsee, että haastateltavia oli helppo löytää, koska haastattelut tehtiin kouluajalla ja ne soivat vapautuksen opetuksesta. Haastateltavat ovat 15-17-vuotiaita, ulkomailla syntyneitä poikia. He tulevat useista Malmön kaupunginosista, ja haastattelut ovat anonyymejä.

[Tässä välissä Åkesson esittelee tutkimuksensa teoreettisen viitekehyksen.]

Pojat kertovat viettävänsä aikaa kaupungilla, kunnes he näkevät uhriksi sopivia nuoria. Kysymykseen, suunnittelevatko he ryöstöjä etukäteen, he vastaavat: "Ei, me vain ryöstämme jonkun; näemme ruotsalaisia, jotka vaikuttavat rikkailta tai joilla on hienot kännykät, ja sitten me ryöstämme heidät." Nuoret eivät päätä ennakkoon, missä ryöstö tapahtuu, tai mitä tavaroita he ryöstävät. Åkesson kysyy, ryöstävätkö pojat vain ruotsalaisia. Kaikki ovat sitä mieltä, että ruotsalaisia on helpointa ryöstää, koska nämä ovat niin peloissaan ryöstötilanteessa. Haastatellut käyttävät sanoja "pelokas" ("rädda"), "nynny" ("mesiga") ja "tyhmä" ("dumma") kuvaillessaan ruotsalaisia. Eräs poika kertoo, että "ruotsalaiset eivät tee mitään; ne vain antavat meille tavaransa, ne ovat niin nynnyjä".

Toinen poika kertoo lähtevänsä usein kavereidensa kanssa keskikaupungille "pitämään hauskaa". "Kuljemme kuusistaan, ja sitten ehkä näemme toisen porukan; valitsemme jonkun tyypin ja sanomme, että otamme hänen puhelimensa, ja sitten me saamme puhelimen." Pojat vaikuttavat vakuuttuneilta siitä, että heillä on mahdollisuus ryöstää kenet hyvänsä milloin hyvänsä. He kokevat ryöstämisen helpoksi ja yksinkertaiseksi, 
eivätkä näe tarvetta suunnitella tekoja etukäteen. Viisi poikaa kertoo, että nuorten ryöstäminen on heille hauska leikki.

Ryöstely on nuorille spontaania ja suunnittelematonta toimintaa. He eivät suhtaudu siihen kuin liiketoimintaan, vaan näkevät sen elämäntapanaan.

Poikien mukaan ryöstöt on tehtävä ripeästi, sillä "kun ruotsalaisen ryöstää, muut ruotsalaiset juoksevat tiehensä" [ja soittavat mahdollisesti poliisille]. Osa pojista kertoo, että poliisihelikopteri on kerran ajanut heitä takaa, ja että heidän kavereitaan on pidätetty. He sanovat, että heidän on nykyään oltava varovaisia, sillä "poliisi tietää keitä olemme, he jahtaavat meitä".

Nuoret kertovat erilaisista tavoista hämätä uhria. "Joskus kysymme heidän nimeään, missä he asuvat ja mitä he tekevät; puhumme heille kiltisti; he menevät hämyyn ja uskovat, että olemme kilttejä." Hetken kuluttua he vaihtavat äänensävyä ja kertovat uhrille haluavansa tämän tavarat. Poikien mukaan uhrit ovat usein niin hämmennyksissään, etteivät käsitä, mitä on tekeillä. Muutaman kerran uhri on kieltäytynyt luovuttamasta tavaroitaan, minkä vuoksi he ovat olleet pakotettuja käyttämään väkivaltaa.

Toiset pojista pyytävät kännykkää lainaksi tai kysyvät kelloa. Jos uhri ei tottele, heidän on lyötävä. Toisinaan heillä on mukana veitsiä, jotka he saattavat painaa uhrin kurkulle. "Panemme heidät makaamaan maahan, uhkailemme heitä, otamme tavarat ja juoksemme. Sanomme: pane tavarat maahan ja peräänny kaksi metriä."

Nuorten jengeissä vallitsee luja yhteenkuuluvuudentunne ja me-vastaan-he-henki sekä vihamielinen suhtautuminen muihin ryhmiin. Pojat kertovat: "Kun olemme kaupungilla ja ryöstämme, käymme sotaa; sodimme ruotsalaisia vastaan." Kaikki haastateltavat kertovat tekevänsä ryöstöt oman asuinalueensa ulkopuolella, lähinnä Malmön keskustassa. Kysymykseen, mitä valta hänelle merkitsee, yksi pojista vastaa: "Valta on minulle sitä, että ruotsalainen katsoo minua, menee makuulle ja suutelee jalkojani." Pojat käyttäytyvät provosoivasti ja luovat itselleen kuvan, että heidän on pakko elää tällaisissa olosuhteissa. Niinpä joka kerta, kun he kohtaavat ruotsalaisnuoren, kyseessä on taistelu tai sota. Yksi pojista sanoo, että "ne ovat niin peloissaan; ne eivät uskalla mennä ulos; ruotsalaiset, joita ryöstämme, ne eivät uskalla mennä ulos". "Kehon läpi kulkee ihana tunne, kun me ryöstämme; sitä tuntee itsensä tyytyväiseksi ja iloiseksi; tuntuu siltä, että on onnistunut, tuntuu yksinkertaisesti hyvältä." "On niin helppoa ryöstää ruotsalaisia, se on niin helppoa."

Kysymykseen, mikä ryöstelyssä on parasta, pojat vastaavat: "Raha ja kännykät; parasta on, kun saa rahaa; on ihanaa, kun on rahaa; haluamme rahaa." "Kun on rahaa, voi tehdä juttuja; rahaa tarvitaan, että voi tehdä siistejä juttuja, ostaa tupakkaa."

Osa pojista valittelee, että "ruotsalaiset eivät pidä meistä, he vihaavat meitä; jos olemme jossakin, ruotsalaiset luulevat, että aiomme lyödä heitä tai ryöstää heiltä jotakin; poliisi pysäyttää meidät aina, vaikkemme ole tehneet mitään". Kaikki yksitoista ovat vihaisia siitä, että heitä jatkuvasti syytetään sellaisistakin teoista, joissa he eivät ole olleet osallisia.

Näin siis naapurissa. Mutta meillähän tällaista ei voisi tapahtua. Koska me voimme oppia toisten virheistä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (83 kommenttia)

Kari Virtanen

Ruotsalaiset tuottavat itselleen ryöstäjiä ja raiskaajia, koska he luulevat tekevänsä hyvää.

He rakentavat sokeina sinnikkäästi sosialistista utopiaansa, jonka salainen tarkoitus alunpitäenkin oli vain tuhota länsimaisen yhteiskunnan yhtenäisyys luokkasodalla, jotta sen haltuunotto olisi helpompaa.

Jari Söderholm

Siltä tuo on vaikuttanut.

Tavallisia ruotsalaisia tuo poliitiikka ei ole hyödyttänyt eikä myöskään ruotsin taloutta.

Juha Korhonen

Mitä ruotsalaiset edellä, sitä suomalainen suvaitsevaisto perässä. Jos et tätä tiennyt aikaisemmin, tervetuloa vain etelään katsomaan uutta uljasta meininkiä!

Jari Söderholm

Ruotsalaiset saivat sitä mitä halusivat. Monikulttuuria asennevammaisista kulttuureista.

Pekka Iiskonmaki

Ruotsi on suurvalta. Sen statukseen kuuluu paikallinen Harlem ja Ghettot.

Lasse Laaksonen

Mokuttajille eli paaveille Galileoiden edessä ei kelpaa mikään fakta silloin, kun se sotii heidän etukäteen oikeaksi haluamaansa väitettä vastaan.

Harri Lahtinen

Serkkuni joka on Tanskalainen ja asunnut siellä koko ikänsä kertoi että köpiksessä maahanmuutajajengit pyytävät "suojelurahaa" moinilta liikeiltä ja kaupoilta hänen kaupuginosassaan myös niiltä liikkeiltä jotka ovat maahanmuutajataustaisten omistuksessa.

Keijo Koponen

Ruotsi on ottanut vastaan maahanmuuttajia jo toisesta maailmansodasta lähtien. Siitä huolimatta Ruotsi on toiseksi huonoin Espanjan jälkeen kotiuttamaan siirtolaisia Euroopassa.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15859308.ab
Ruotsin siirtolaispolitiikka on sellainen, että he ottavat vastaan kaikki sinne tulevat, ja tunkevat heidät lähimpään gettoon ja toivovat että kyllä kai ne kohta töitä löytää ja sitten ne muuttuu ruotsalaisiksi.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Aivan vastaavaan tapaan Rovaniemellä ryösteltiin 60-luvulla. Kohteena olivat etenkin tiliänsä ryyppäävät tukkijätkät.

Haastattelemieni silloisten "lätärien" mukaan.

Kumpikaan osapuoli ei ollut islaminuskoinen.

Junes Lokka

No sittenhän kaikki on hyvin Malmössä. Oletko varma, että tilanne oli aivan sama 60-luvun Rovaniemellä kuin 2000-luvun Malmössä? Esimerkiksi sattumusten tiheys, eli kuinka monta ihmistä ryöstettiin päivässä Rovaniemellä? Malmössä tämä on päivittäistä eivätkä ryöstöt näytä kohdistuvan erityisesti ryyppääjiin.

Mainittiinko kirjoituksessani, että tekijät ovat islaminuskoisia?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Junes, Rovaniemellä nuoret miehet ryösteli (2 jengiä Viirinkankaalta), vain kossupulloja viinatrokareilta.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #33

Hemmo muistelee "Viirin Valintaa".

Tuo aikaisempi ilmiö oli enempi Koskikadun puolella. "Syväkurkku" tietolähteeni, ja kaverinsa, ovat jo useimmat tuolla puolen ikuista uittopuomia. Rauha heille.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Jos oma rikollisuus on vähentynyt noista ajoista, se on hyvä juttu. Pidetään se. Ei ainakaan perustella sillä tuontirikollisuutta.

j.olavi heikkinen

tässä tosiaan mainitaan. että etniset vähemmistöt ovat (suomessa) yliedustettuina ryöstörikoksiin syyllistyneinä ja ko. rikostyyppi on nuorten nuoriin kohdistamaa rikollisuutta.

tätä rikollisuutta voi ennaltaehkäistä paitsi sukupuolisensitiivisellä varhaiskasvatuksella, niin myös yleisellä syrjäytymiskehityksen ennakoivalla katkaisemisella. asunto-, työllisyys- ja koulutus- sekä miksei myös maahanmuuttopoliittisin keinoin siis.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Onko jossain ratkaistu asia näillä keinoin, Euroopassa?

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #40

mitä muita keinoja voi olla edes käytettävissä, ja johan tuon maahanmuuttopolitiikan toin esille myös.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #45

Niin. Se oli sinänsä ihan hyvä luettelo. Askel eteenpäin.

Sveitsissä on kai toimiva karkotusjärestelmä, mutta en tiedä kovin hyvin.

Junes Lokka

Miksihän Ruotsissa eivät ole tätä älynneet? Luuletko, ettei siellä ole yritetty kaikkea mahdollista?

Ruotsalaiset vain huvikseen ryssivät maahanmuuttopolitiikkansa?

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #88

en usko, että aivan vain huvin vuoksi.

ruotsiin on "kautta aikojen" ollut suurempi siirtolaisvirta etenkin työperäisen maahanmuuton muodossa, kuin tänne köyhään suomeen ja siten sinne on kehittynyt valmis pohja muka laajemmallekin monikulttuurisuudelle.

kieltämättä ruotsissa ongelmat integraatiossa ovat alueittain suuria, niitä ei ole tarpeellisista siirtää lahden yli. minusta tilanne ei suomessa ole vielä hälyttävä, ja noita poliittisia sektoriohjauksia joudutaan joka tapauksessa alkaa käyttämään suomen omankin alueellisen ja talouden rakennemuutoksen vuoksi.

Junes Lokka Vastaus kommenttiin #101

Jos tilanne ei vielä Suomessa ole hälyttävä, niin kannattaako meidän

a) odottaa, kunnes se on hälyttävä
b) puuttua siihen nyt heti, eli rajoittaa rajusti maahanmuuttoa

?

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #103

jos tarkoitat maahanmuutolla tässä yhteydessä (rajoitetusti) humanitaarista maahanmuuttoa, niin käsittääkseni valtionosuuksien leikkauksien ja muiden säästöjen seurauksena kuntien turvapaikanhakijoiden vastaanottokyky alenee itsestään.

nykyisiäkään reilua 3000 hakemusta ei saada käsiteltyä asianmukaisessa ajassa, joista seuraa tietysti se, että suomen vetovoima hiipuu.

maahanmuuttoa voi kaiketi rajoittaa myös poliittisin päätöksin, mutta ainoastaan sovituissa rajoissa, euroopan unionin säännösten puitteissa.
konkreettisesti tuo tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ihmissalakuljettajien toimiin puututtaisiin jo eu:n sisärajoilla eli rajatarkastukset palautettaisiin myös schengen-alueelle.

j.olavi heikkinen

tässä pistää silmään myös kantasuomalaisten yllättävän suuri osuus eli 50 prosenttia ryöstörikollisuuteen syyllistyneistä. mitä syytä suomalaisilla on ryöstää ohikulkijoita, muukin kuin geneettinen ominaispiirre?

Jukka Mäkinen

Se 50% pitää sisällään suomen kansalaisuuden saaneet somalit ja muut maahanmuuttajat.

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #112

etnisistä vähemmistöistä oli kyse, eikä kansallisuuksista.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #121

Tekstissä puhuttiin ainoastaan kansalaisuuksista. Piirakan kuvateksti kyllä puhuu kansallisuudesta, eli ilmeisesti olin väärässä.
Siitä myös huomataan että oikeuslaitoksen mukaan ruotsinkieliset ovat eri kansallisuutta kuin suomalaiset.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #121
Susanna Kinnunen

j. olavi: "tässä pistää silmään myös kantasuomalaisten yllättävän suuri osuus eli 50 prosenttia ryöstörikollisuuteen syyllistyneistä. mitä syytä suomalaisilla on ryöstää ohikulkijoita, muukin kuin geneettinen ominaispiirre?"

Mikä olisi ei-yllättävän suuri osuus?

Käsittääkseni ryöstöihin on erilaisia syitä, kuten siteraatussa opinnäytteessäkin kerrotaan.

Spekulointi geneettisellä syyllä on kai kiellettyä, ihan lailla, joten en jatka provoiluasi.

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #122

ainakin kännissä naapurikämpän arskan puukottaminen on osaltaan geneettisesti ohjautuvaa käyttäytymistä, ja siitäkin voi oppia pois paremmille tavoille.

kieltämättä kommenttini on osiltaan provokaatio, mutta johdattaa toisaalta tehokkaasti etsimään niitä todellisia syitä kantasuomalaisten nuorten tekemiin ryöstörikoksiin.

pekka numminen Vastaus kommenttiin #135

Heikkinen,

Olet tahallasi älyllisesti epärehellinen, mutta kommentoin silti:

Suomessa on valtavan paljon syntyperäisiä suomalaisia nuoria ja hyvin vähän ei-suomessa syntyneitä nuoria. Suomessa on 10-19 vuotiaita noin 633.000 ja ulkomaiden kansalaisia 180.000, joista 10-19 vuotiaita noin 30.000? Somaliankielisiä on yli 13.000, joten somaliankielisiä 10 - 19 vuotiaita olisi noin 3.000? Luvut ovat vain suuntaa-antavia arvioita.

siis:

10-19 vuotiaista

han-suomalaisia = 600.000
ei-suomalaisia = 30.000
somalialaisia = 3.000

Jos rikokset jakautuvat tasan niin suhteen pitäisi olla 200/10/1, eli
han-suomalaisten 10-19 vuotiaiden rikoksia 94,5%, ei suomalaisten nuorten tekemiä 5% ja somalialaisten nuorten tekemiä 0,5%.

Ymmärrätkö ettei valtakunnallisessa tilastoinnissa pitäisi edes näkyä somalialaisten tekemät rikokset, koska he ovat suhteessa olemattoman pieni ryhmä? Koska se kuitenkin näkyy (yli 10%) niin tästä voimme päätellä?

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #205

http://www.optula.om.fi/Etusivu/Julkaisut/12102500...

maahanmuuttanuorilla on erityinen riski syrjäytyä ja ajautua rötöstelemään, johtuen heidän erityisasemasta ja kohtaamastaan arkirasismista. mikä sekään ei toisaalta selitä kokonaan ilmiötä, vaan sieltä nousevat ne kulttuurierot ja useisiin kulttuuriperinteisiin sopeutumattomuus merkittäviksi juurettomuuden aiheuttajiksi. ryhmässä tehty rikollisuus vahvistaa omaa identiteettiä.

" Etnisten vähemmistöjen piirissä tapahtuvaa rikollisuutta – olipa kyse
uhreista tai tekijöistä – voidaan pitää epäonnistuneen integraation yhtenä
osoituksena. ""

tilastojen suhteen olet tasan oikeassa, koska kantasuomalaisten ja maahanmuuttajen ryhmien koostumus (sosiaalinen ja identiteetillinen) eivät ole yhteneviä. kiistämättä tässä palaudutaan sitten blogin alkuperäisille linjoille, eli nuorten syrjäytymisen estäminen on jo muutoinkin haasteellista, ja siksi maahanmuuttoa ei tarvitse ainakaan "rajat auki"-periaatteella toteuttaa. kolmasosa viimeaikoina julkisuudessa keskustelluista "syrjäytyneistä nuorista" on mamutaustaisia.

Susanna Kinnunen Vastaus kommenttiin #135

"ainakin kännissä naapurikämpän arskan puukottaminen on osaltaan geneettisesti ohjautuvaa käyttäytymistä, ja siitäkin voi oppia pois paremmille tavoille."

Pitäisikö tutkia onko verovaroilla loisiminen mahdollisesti geneettisesti ohjautuvaa?

Hannu A Virtanen

Pitäisi markkinoida tätä Suomen mallia laajemminkin kuin ainoastaan Malmöhön.

Tällä keinolla maailma paranee.

http://www.demari.fi/arkisto?id=14910

Junes Lokka

Ai sata tuhatta euroa kuluja vuodessa alaikäisestä turvapaikanhakijasta Siivet Oy:lle? Onko Mänttä-Vilppulasta tuloksia?

Kai tajuat, että Malmössä on kyse 3. tai 4. ellei 5. sukupolven, maassa syntyneistä mamuista, ja Mänttä-Vilppulassa oleskelulupaa odottavista turvapaikanhakijoista. Eli emme kamppaile samojen ongelmien kanssa.

Miksi laittaa 100 000 vuodessa palamaan tällaiseen itse luotuun ongelmaan, kun halvempi ja varmasti toimiva ratkaisu on rajoittaa maahanmuuttoa?

Susanna Kinnunen

"Kai tajuat, että Malmössä on kyse 3. tai 4. ellei 5. sukupolven, maassa syntyneistä mamuista"

Vad? Ihmissukupolvi tuppaa olemaan vähintään 20 vuotta. Jos 1. polvi on syntynyt ulkomailla, 2. polvi Ruotsissa, niin 4. polvi on rötöstelyiässä vasta 60 vuotta maahanmuuttoaallon jälkeen. 60 vuotta sitten oli 1952. Milloinkas puhuttu muutto-aalto tuli?

Kari Virtanen Vastaus kommenttiin #114

Sukupolvi voi joissakin yhteisöissä olla paljon vähemmänkin.

Susanna Kinnunen Vastaus kommenttiin #127

Olet tervetullut osoittamaan tällaisen yhteisön Ruotsin maahanmuuttajista.

Ei ne mitään kaniineja ole.

Junes Lokka Vastaus kommenttiin #114

Muuttajat tulivat 50- tai 60- luvulla ja toivat mukanaan tai synnyttivät heti tultuaan uuden polven, joka on joko 1. tai 2. polvi laskutavasta riippuen. Sukupolvi voi olla niinkin lyhyt kuin 15:kin vuotta, sillä nämähän synnyttävät paljon nuorempina.

Jari Söderholm

Alaikäisten turvapaikanhakijoiden sijoittamiseen liittyvä lisämääräraha ja tuloarvion muutos hyväksyttiin kuluvan vuoden talousarvioon. Mänttä-Vilppulan kaupunki, Siivet Oy ja ELY-keskus ovat sopineet 20 lapsen sijoittamisesta. Hoitovuorokauden hinta on 260 euroa, mikä kokonaisuutena tietää 1 898 000 euroa vuodessa.
Muita kustannuksia on tulossa 21 000 euroa. Toiminnasta aiheutuvat ja kaupungin perimät hallinnointikustannukset ovat 10 000 euroa. Tuloksi kaupungille arvioidaan näin ollen 1 929 000 euroa.

Minulle ei aivan selvinnut tuosta miten 2 miljoonan vuosittaiset menot 20 pakolaisen hoivaamisesta muuttuvat tuloiksi.

Hannu A Virtanen

Kovaa Businesta pyörittäjilleen!

Jykevä hoitolaitos on muuntautunut Ilkka Holmlundin päässä samalla turvapaikaksi ja bisnesideaksi.

Kova pula turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksista on saanut liikkeelle entistä enemmän yksityisiä kiinteistöjen välittäjiä. Yksi heistä on porilainen kiinteistöyrittäjä Ilkka Holmlund, sisäministeri Anne Holmlundin (kok.) veli, joka näkee vastaanottokeskusten perustamisessa alun uudenlaiseen liiketoimintaan, niin sanottuun humanitaariseen logistiikkaan.

– Tämä on uusi, mielenkiintoinen kiinteistöpalvelukonsepti, jotakin laitoksen ja majatalon väliltä. Mittakaavaltaan tätä voi verrata tuhoutuneiden pankkien muuttamiseen uuskäyttöön. Se oli lähihistorian yksi isoja operaatioita, Holmlund arvioi.

Holmlundin sijoittajaryhmä kaavailee tyhjillään olevaan Satalinnan sairaalaan Harjavaltaan peräti 500 ihmistä vetävää vastaanottokeskusta. Toteutuessaan se olisi Suomen suurimpia.

Samalla kuviossa haisee myös bisnekseltä. Valtio huolehtii vastaanottokeskuksien vuokrakuluista. Myös Ilkan kytkös valtakunnanpolitiikkaan saattaa herättää kysymyksiä.

– Jos siskoni Annen kontolla olisivat maahanmuuttaja-asiat, en olisi tällaiseen lähtenyt, vastaa Ilkka jääviyskysymykseen.

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Sat...ame=SKAWrapper

Kari Virtanen Vastaus kommenttiin #67

Ihmisoikeusbisnes on globaali ja erittäin tuottava ja suuri teollisuuden ala.
Puhumattakaan pimeästä ja harmaasta ihmisoikeusteollisuudesta.

Esimerkiksi maailmassa on jo yli 200 miljoonaa yli vuoden liikkeellä ollutta ihmistä, jotka suurkuluttavat ihmisoikeusteollisuuden tuotteita.

Kari Virtanen

Tilastollisesti jo pelkästään se, että maahanmuuttajissa on enemmän nuoria, kuin vanhoja, tekee heistä enemmän rikollisia kantaväestöön verrattuna . Rikoksia tekevät ovat aktiivisimmillaam 15-30 vuotiaina.

Kun päälle lisätään vielä sosiaaliset-, ideologiset- ja kulttuurilliset syyt, niin soppa alkaakin olla kokolailla pohjaanpalanutta.

j.olavi heikkinen

ideologiset ja kulttuuriset syyt tarkoittavat yleensä johonkin homofobiseen uskonnolliseen hölynpölyyn sosiaalistumista. vähemmästäkin nuori menee sekaisin ja alkaa rötöstelemään.

Kari Virtanen

Ideologiset syyt tarkoittavat yleensä johonkin sosialistiseen hölynpölyyn sosiaalistumista. Vähemmästäkin nuori menee sekaisin ja alkaa rötöstelemään.

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #64

http://www.optula.om.fi/Etusivu/Julkaisut/12102500...

"Yksi nuorisokulttuurista ulottuvuutta värittävä tekijä on arkipäivän rasismi, jolla tarkoitetaan nuorten jokapäiväisiä rasismin kokemuksia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, niin kaduilla kuin sellaisissa sosiaalisissa instituutioissa kuten koulu.""

"Etnisten vähemmistöjen piirissä tapahtuvaa rikollisuutta – olipa kyse
uhreista tai tekijöistä – voidaan pitää epäonnistuneen integraation yhtenä
osoituksena. Kriminaalipolitiikan olisikin oltava keskeisiä poliittisia sektoreita, joilla kehitetään etnisesti sensitiivisiä periaatteita ja käytäntöjä. Etnisesti sensitiivisen kriminaalipolitiikan keskeisiä haasteita ovat muun muassa rasisminvastaisten työmuotojen kehittäminen ja siihen liittyvän riittävän
koulutuksen tarjoaminen rikosoikeusjärjestelmässä työskenteleville viranomaisille""

Junes Lokka Vastaus kommenttiin #79

"Päivi Honkatukia & Leena Suurpää" eivät ole päteviä tutkijoita. Etenkin tuo Suurpää. Uskotko todella tuohon "arkipäivän rasismi" -juttuun?

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #166

aivan uskottava taustatekijä, noissa optulan raporteissa muutoinkin tongitaan rikosten sosiaaliset taustat yksityiskohtaisesti esiin ja melko kliinisesti mielestäni.

rasismi arjessa on silti ainoastaan eräs muuttuva selittäjä, jonka merkitys yksittäisen maahanmuuttajan elämänhallintaan vaihtelee nollasta täysin määräävään. sen vuoksi tuotakaan rasismin kokemusta ei voi yleistää tärkeimmäksi rikollisuuden syyksi. eli siis suomesta turvapaikan saanut irakilainen autonasentaja-linjalla opiskeleva ammattikoululainen ei ala tuosta vain ryöstelemään mummoja sen vuoksi, että hän on jostain kuullut rasistisia kommentteja.

Pekka Järvinen

Korjataanpa nyt sen verran, että Tanskassa tehtiin tilastot, jossa otettiin huomioon ikä ja sosioekonominen asema. Kun Tanskan maahanmuuttoministeri sai tuon tutkimuksen käsiinsä, niin hän oli sitä mieltä, että palestiinalaisia ei olisi koskaan saanut päästää maahan. Kulttuurieroista johtuva rikollisuusasteen ero oli täysin selvä. Suomestakin pitäisi löytyä rohkeutta tehdä samanlainen tilasto. Jos ongelmaa ei tiedosteta, niin miten ihmeessä se voidaan ratkaista? Vai hyväksytäänkö se, että rikollisuus nyt vain sattuu kuulumaan tiettyyn kulttuuriin?

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/107495-raju-tilas...

Pekka Järvinen

Tämähän kertoo suoraan sen, miksi Breivikistä tuli Breivik. Hänhän oman kertomansa mukaan varttui ulkojäsenenä tuollaisen islamilaisen ryöstö- ja raiskausjengin mukana heidän rötösreissuillaan. Kulunut iskulausehan kuuluu, että vieraisiin kulttuureihin tutustumalla ennakkoluulot kaikkoavat ja lopulta kaikki istuvat yhdessä nuotiopiirillä laulamassa jambalaijaa. Breivikinkin ennakkoluulot tosiaan tunnetuin seurauksin kaikkosivat. Mutta hänhän olikin vain lukenut liikaa Halla-ahoa ja kumppaneita...

Kari Virtanen

Siitä jopa puoli-itsenäisyyskin vahvistuu. :)

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Jos Junes olisi ymmärtänyt tämän tutkimuksen, niin hän olisi jättänyt sen julkaisematta blogissaan.

Yksi haastateltavista kuvaili, miten Pressbyråssa (R-kioski) heitä kohdellaan. Ruotsalaiselle myyjä antaa rahat käteen ja hymyilee ystävällisesti. Maahanmuuttajalle rahat heitetään tiskille ja ilmeestä on hymy kaukana.

Tällä vihan ja epäluulon lietsomisella Junes saa aikaan juuri tuon jakauman. Me vastaan he. Sitä jakoa aikaansaadakseen Junes käyttää kaiken tarmonsa ja aikansa. Sen jaon luonnollisena seurauksena tulee molemminpuolinen halveksunta ja inho, väkivaltaa ja ryöstöjä. Tiedämme mihin Junes käyttää sitten taas uusia tilastoja.

Asta Tuominen

Höpönlöpön.

Junes tuo esille tietoja, joita emme median välityksellä saa luettavaksemme. Juneksen kirjoitus on neutraali eikä lietso vihaa ja epäluuloa. Sellaisesta syyttäminen kertoo ennemminkin kirjoittajansa omasta vihasta ja epäluulosta, joka sitten heijastuu muihin kirjoittajiin, tällä kertaa Junekseen.

Minusta on aika selvää, että mamujen paapomisen aika alkaa olla ohi ja heidät aletaan nähdä sellaisina kuin he ovat, eikä sellaisina, kuin heidät on haluttu nähdä.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Niinhän sinäkin toivot jakoa me vastaan he. Juneksen kirjoitus sopii tietenkin sinun maailmaasi hyvin.

Näin tässä luisutaan itse asiasta. Tämä ei ole Junesin kirjoitus vaan suora lainaus osasta Halla-ahon kirjoitusta v.2006. Se on julkaistu Suomessakin jo monta kertaa aikaisemmin, vaikka väität, että vasta Junes tuo tämän tiedon meille. Joko valehtelet tietoisesti tai sitten olet tietämätön hölmö. Olisi kannattanut lukea koko keskustelu ensin.

Asta Tuominen Vastaus kommenttiin #159

Luin koko keskustelun, jossa Junes useampaan kertaan viittaa kirjoituksestaan löytyvään lähdelinkkiin.

Onkohan sinulla jokin pinttymä?

Junes Lokka Vastaus kommenttiin #159

Tutkimus on Petra Åkessonin, ei Halla-ahon. Mitä sitten, vaikka olisikin julkaistu aiemmin? Estääkö se uudelleenjulkaisun? Ei minulla ole mitään tekemistä Halla-ahon kanssa.

Onko sinulla itse asiaan mitään järkevää kommentoitavaa?

Asta Tuominen Vastaus kommenttiin #171

Olen lukenut Halla-ahon kirjoituksia niin vähän, ehkä kaikkineen viisi kirjoitusta, että minulle tämä topikki oli uutta tietoa. Kiitos Junekselle viitseliäisyydestä!

Junes Lokka

Miksi väität, että en ymmärtäisi tutkimusta?

Luuletko, että Pressbyråssa on vain ruotsalaisia työntekijöitä? Jos nämä lapsukaiset suuttuvat siitä, että "heille heitetään" vaihtorahat, niin, että lähtevät sotaan, pitäisikö heidän ehkä rauhoittua? Mikseivät maksa kortilla?

En ole lietsonut vihaa tai epäluuloa. Jos itse suutuit tai tulit epäluuloiseksi tätä lukiessasi, se on ihan oma ongelmasi. Älä yleistä, olet yksittäistapaus.

Simon Wahlroos

Huhuh! Näyttää siltä että pelkkä realistisen tutkimuksen lainaaminen on sairastuttanut poliittisesti korrektit tosiasioiden kieltäjät sellaiseen päättömään kirjoirusripuliin, että onneksi blogisti ei sentään alkanut tulkitsemaan tutkimusta sen enempää.

Säälittäviä ovat nämä pintaliitelevät "maailmanmatkailijat", jotka ovat kierrelleet 70 maassa huomaamatta normikansan todellisuutta, joka pyörii monikulttuurisen jengiväkivallan ehdoilla jo liikaa Suomessakin, niin että jotain olisi tehtävä. Jos ei jengikulttuuria lisäävään maahanmuuttoon tule stoppia, niin silloin voidaan suurella todenäköisyydellä ennustaa että paikalliset alkavat sabotoimaan tavalla tai toisella sitä tukevaa infrastruktuuria. Silloin en haluaisi istua poliittisesti korrektien ihmisten hauraassa lasipaltsissa.

Kari Virtanen

Itse olen asunut Ruotsissa ja "sillä silmällä" seurannut tilannetta 80-luvun alusta. Siellä on ruotsalais- ja juutalaispako käynnissä.
Nykyään asun Norjassa ja täällä todellakin on infraa ja lasipalatseja jo ravisteltu melkoisen kovallakin kädellä, eikä pelkästään maahanmuuttajien toimesta.

anita frisk

Timo Elonen, en oikein ymmärrä kommenttiasi. Siis jos joku ulkomaalainen Ruotsissa saa tympeää kohtelua Pressbyråssa, niin se on sitten rasismia ja oikeuttaa katuryöstelyn "kun tuli niin paha mieli ja onko rotumme syytä tää". Ja ainahan se on, eikä suinkaan sen yksilön. Voisi kiinnittää enemmän huomiota näihin oikeisiin uhreihin eikä niihin, jotka aina kaikista kuvitelluista loukkauksista naukuvat uhrin osaansa. Varsinkin arabit ja somalit ovat kovin kärkkäitä vaatimaan kantaväestöltä kunnioitusta, mutta sana vastavuoroisuus ei ilmeisesti kuulu vokabulääriinsä. Saati sitten se, että kunnioitus ansaitaan omalla käytöksellä ja toiminnalla.

Olen aikoinaan ulkomailla asuessani saanut todella usein tylyä kohtelua asiakaspalvelijalta. Tietyissä maissa siksi että olen nainen, tietyissä siksi että olen länsimainen, ja sitten vaan siksi että myyjällä on ollut huono päivä. Eipä ensimmäisenä ole tullut mieleen kännykän ryöstäminen lähimmältä vastaantulijalta. Mutta jos nämä haastatellut nuoret sellaisesta kicksejä saavat, niin tietenkin se pitää heille sallia, muuhan olisi rasismia.

Ilpo Nuorula

Tuollaiset eloset potevat pahaksi äitynyttä tukholmasyndroomaa.
jos monikulttuuri iskee omaan nillkkaan, miettivät mitä tulivat tehneeksi, että tekijöiden oli PAKKO tehdä noin.

Yrsa Stenius kirjoitti aiheesta kolumnin iltasanomiin n.15 v sitten.
Hänen mukaansa ulkomaalaistaustaisten miesten ruotsityttöihin kohdistamat raiskaukset olivat myös poliittisia kannanottoja kaltoin kohtelun seurauksena. Loppuhuipentuma oli kutakuinkin: " itseasiassa he makaavat sveamamman, vähän väkisinkin."

"Vähän väkisinkin ?! " olihan siinä yrjö lentää matolle, pohjoismainen kärkifeministi puolustamassa raiskauksia.

anita frisk

Poliittisia kannanottoja, niinpä tietenkin. Täytyyhän meidän toki lähteä siitä, että jokainen raiskaaja on poliittisesti valveutunut eikä muusta voi olla kysymys. Ja nyt täytyy pitää suu supussa ettei tulisi halla-ahot, mutta jos joku - kuka tahansa - tällaisen hölmöyden esittäjä raiskattaisiin, niin olisiko sitten raiskatun mielestä se lieventävä asianhaara että raiskaajalla olisi sama poliittinen kanta? Raiskaus ei ole koskaan politiikkaa, se on aina puhdasta väkivaltaa.

Eivät äärifeministit naisia puolusta, ainoastaan omia hengenheimolaisiaan. Ja niitä viattomia maahanmuttajamiehiä joille aina vaan jotenkin "sattuu" tällaisia ikäviä tapahtumia. Yök minunkin mielestäni.

Kari Virtanen

"I know feminism, as a movement, doesn’t particularly care about me. At least not anymore than any other political and/ or social movement. After all, it is merely a collective, a lose label under which anyone can more or less take a place as long as they uphold a few basic tenets (and even then, Sarah Palin dares call herself a feminist). So, it’s not that I have been abandoned by a caring lover that is mindful of my feelings or my preoccupations. If anything, I have been abandoned by the absent mother figure that never paid much attention to me. For me, these days, feminism is the kind of mother that would encourage me to play frisbee with a broken beer bottle and smoke joints at 8 AM with my morning coffee. You know, the kind of parent who never gave a shit about you."

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour...

Jouni Haimi

pelkkuurimaista toimintaa kyllä muttta kuitenkin sallitua. Eikä sinänsä yllätävää kun ajattelee sitä että nuo kommentit itseasiassa tekivät hakkelusta lokasta.onhan se niin että tuo teko itseasiassa kusee lokkaa omaan nilkkaan jos ajtellaan uskottavuutta tästä vastedes.

Lokka kysyi aikaisemmin päivällä miksi pidän hänen kirjoituksiaan jotakuinkin tyhminä ja syy siihen on tuo hänen tapansa käyttää esim ruotsin tapahtumia esimerkkinä miksi suomessa pitäisi laittaa rajat kiinni. nythän on niin ettäolisi ihan suotavaa että kriitikko jaka haluaa vaikuttaa suomen asioihin kääyttäisi suomea esimerkkinään näille perusteille eikä käyttäisi muiden maiden esimerkkejä jotka eivät sinänsä ole mikään suomen tulevaisuudenkuva yksyhteen.

Junes Lokka

Miksi luulet, että meillä kävisi eri lailla kuin Ruotsissa (tai missä tahansa muussa Länsi-Euroopan maassa, jossa on leikitty massamaahanmuutolla?)

Jouni Haimi

Koska meillä ei tällä määrällä voi puhua mistään massamaahanmuutosta.

Junes Lokka

Kyllä voi, nykyiset määrät ovat liian suuret Suomelle. Emme kykene kotouttamaan näitä määriä. Lue vaikka tämä juttuni:

http://jlokka79.puheenvuoro.uusisuomi.fi/124582-ra...

ja http://jlokka79.puheenvuoro.uusisuomi.fi/124928-he...

44 % Helsingin syrjäytyneistä on ulkomaalaisia. Meillä on 20 400 ulkomaalaista työnhakijaa. Helsingin sosiaalitoimistossa tuhansia EU-kansalaisia nostamassa toimeentulotukea. Lähes 5000 somaliperheenyhdistämishakemusta jonossa. Tulijat synnyttävät 6-18 lasta per perhe. Heitä on tuhansia vuosittain.

N. 70% Helsingin väestönkasvusta selittyy maahanmuutolla. Vieraskielisten absoluuttinen määrä on kasvanut vuoden 1985 viidestä tuhannesta ja vuoden 2000 25 tuhannesta vuoden 2011 70 tuhanteen. Kasvuvauhti on eurooppalaisessa vertailussa huikea.

Kun katsot tarkemmin tilannetta, huomaat, että maahanmuutto on massiivista.
Miksi vähättelet ongelmaa?

Jarmo Makkonen

Hyvin on Lokka vedättänyt suviksia 10-0, eikä Haimikaan osannut kuin asian vierestä taas vetää. Mikä estää suviksia puhumasta varsinaisesta asiasta?

Kari Virtanen

Itsenäisyyspäivän tsemppiä näillä sanoilla, Junes! :)

"Lopulta paikalle ratsastaa joukkojen komentaja Sandels, joka näkee tilanteen ja rohkaisee Dufvaa; "Äl' yli päästä perhanaa, niin vielä hetkinen!"

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour...

Käyttäjän FijaSaarni kuva
Fija Immonen

Tämä maahanmuuttajat-kantaväestö asetelma tulee olemaan pitkään päänvaiva myös tässä maassa. Otetaan ihmisiä vastaan, muttei pidetä heistä huolta. Ja sen verran mitä pidetäänkin, pidetään väärällä tavalla.

Harva ihminen tekee töitä, esim., jos työnteko ei kannata. Ellei kyse ole jostain hauskasta ja muuten palkitsevasta työstä. Kukaan ei ihan tahallaan, mielellään kärsi. Harva maahanmuuttaja edes "yrittää" kotoutua, jossei se kannata. Ja kaikki maailman tuet ja vastaavat taloudelliset avut, mahdollistavat sen epäkannattavuuden. Mutta joitakin kannatetaan taloudellisesti jopa kaksikin vuosikymmentä. En kykene ymmärtämään sitä.

Nuo mainitsemasi nuoret ovat todennäköisesti niiden aikuisten lapsia, jotka itse eivät onnistuneet yhteiskunnassa. Vanhemmat ovat menettäneet kasvatusotteensa ja opettajat eivät uskalla kasvattaa edes esimerkin asettamiseen asti.

Minun neuvoni on: lakatkaa ottamasta ulkomaalaisia tänne, tai edes palauttakaa takaisin kotimaihinsa heidät, jotka eivät sopeudu.

Ilpo Nuorula

Muslimeista jäänyt toistamatta riittävän monta kertaa tässä blogissa se, että he muuttavat samaan paikkaan ja mitä suurempi popula, sitä röyhkeämmäksi ruvetaan.
Sharia Osloon !

Ai niin! Tuohan on jo vanha uutinen. Ovat jo kotoutuneet osloon.

Sitä paitsi jo pari kuunkierto sitten mainittu, anteeksi öyhötetty Hommassa tms. joten lautamiehiä pyydetään unohtamaan esitetty aineisto.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Lokka jatkaa ristiretkeään, joka ilmeisesti perustuu siihen, että hän ei osaa sen kummemmin saksaa kuin ruotsiakaan. Joten peruspakkoruotsin vastustajana ja antisemistismiä vastustamattomana henkilönä hän joutuu turvautumaan hommaforumin valmiisiin käännöksiin, jotka mukavarmennetaan 'alkuperäislinkillä'.

Jos hän osaisi ruotsia, hän olisi voinut lukea, että ryöstöt ovat tyypillisesti alempien tuloluokkien suorittamia rikoksia. Ja henkilöryöstöjen kohteeksi taas joutuu tyypillisesti ylempien tuloryhmien edustaja, joka on tietyllä tavalla 'heikko'. Suomessakin juhannusjuhlilla pääsääntöisesti käännetään rahat perskännisiltä.

Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, mikä toimintaperiaate ohjaa näitä nuoria, jotka ryöstävät ikätovereitaan. Jos vastaava haastattelututkimus tehtäisiin vaikka etnisiin ryhmiin kohdistuneita rikoksia tehneistä, sieltäkin löytyisi luultavasti taistelu Ruotsin valtiota vastaan. Koska ruotsidemokraatit ja heidän kannattajansa eivät saa riittävää arvostusta näkemyksilleen, niin oman voiman osoittaminen on tavallaan sankarillista.

Oikeastaan nämä Lokan jutut kannattaisi jättää ihan omaan arvoonsa. Niiden kehuttavaksi, jotka ovat hänen kanssaan samaa mieltä. On paljon erilaisia syitä, jotka aiheuttavat, että rikokset ja rikkeet eivät jakaudu tasaisesti erilaisten väestöryhmien kesken. Mutta yksioikoisten johtopäätösten tekeminen puhtaasti tilastollisen yliedustuksen perusteella on todellista aivottomuutta.

Se ajattelu lienee täysin mahdotonta, että maahanmuuttajatkin ovat ihmisiä. Riippumatta siitä, mistä ja miksi he ovat saapuneet.

Junes Lokka

Oletko lukenut alkuperäisen tutkimuksen? Miksi käytät lainausmerkkejä 'alkuperäislinkin' kohdalla? Sehän on alkuperäislinkki.

Sivulla 4 (pdf:n sivu 7), "det i regel handlar om utlandsfödda pojkar som rånar svenskfödda ungdomar".

Sillä, kuuluvatko tekijät "alempiin tuloluokkiin", ei ole merkitystä, sillä he ryöstävät huvin vuoksi. Ryöstöjen kohteena taas on ruotsalaissyntyiset uhrit.

Oliko tässä tutkimuksessa saksankielinenkin osa? Se jäi minulta huomaamatta. En ymmärrä, miksi väität, etten muka ymmärtäisi tutkimusta.

Väitätkö aivan vakavissasi, että maahanmuuttajatkin ovat ihmisiä? Aika raju väite, en olisi uskonut.

Tämähän nimenomaan oli haastattelututkimus etniseen ryhmään kohdistuneista rikoksista tehneistä. Kai ruotsalaisuuskin on etnisyys, vai onko se, kuten suomalaisuus, sosiaalinen konstruktio?

Muihin kuin ruotsalaisiin ei tällainen väkivalta kohdistu, en ole ainakaan moisesta lukenut. Jos sinulla on linkkejä, kiinnostaa tietysti.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Luin, käyttäen esitettyä linkkiä. En kuitenkaan päätynyt esittämääsi mielikuvaan.

Jengiytymistä tapahtuu eri syistä ja monilla eri tavoilla. Sen jälkeen jengillä on omat toimintatapansa ja sisäiset riittinsä.

Saksan kieleen viittaaminen viittasi edelliseen avaukseesi, jossa kopioit muualta löytämäsi käännöksen saksankielisestä lehtijutusta. Kierrätät siis muiden käännöksiä, et käännä itse. Teetkö edes ristivertailua käännöksen ja alkuperäisteksin välillä?

Tutkimus ei ollut haastattelututkimus etniseen ryhmään kohdistuneista rikoksista. Haastattelututkimus koski Malmössä teini-ikäisten omaan ikäryhmäänsä kohdistamien ryöstöjen tekijöiden motiiveja ja toimintatapoja. Tutkijakin valitteli, että hänen otoksensa jäi pieneksi. Eikä tutkija tehnyt sitä johtopäätöstä, että ryöstöjengin synnyn selittävä tekijä on maahanmuuttajatausta. Vaikka se Malmön tapauksessa on ilmeisestikin voimakkaasti korreloiva tekijä.

Selvitä ensin mikä on korrelaation ja kausaalisuuden ero ja ryhdy sitten tekemään johtopäätöksiä.

Jari Reinikka

Suvikset haluavat lisää aavikkosotureita pohjolaan jotta voivat alistua ja luovuttaa tavaransa ja rahansa heille kun kohtaavat kadulla. Nerokasta.

Simon Wahlroos

tämä tutkimus paljastaa osuvasti pohjoismaisen yksilökeskeisen materiaalisesti rikkaamman kulttuurin ja toisaalta köyhän etelän maahanmuuttajien perhe- ryhmä- ja jengikeskeisen kulttuurin yhteentörmäyksen. Yksilökeskeisessä kulttuurissa vastuu omasta ja muiden materialisesta hyvinvoinnista otetaan henkilökohtaisesti ja sen lisäksi kaikki järjestäytynyt yhteisöllinen vastarinta tuomitaan rasitiseksi, mutta jätetään tuomitsematta jos sitä yhteisöllistä vastarintaa harjoittaa maahnmuuttaja rötöksillään kantaväestöä kohtaan. Tämä yksilönvastuu heikentää asemaamme suhteessa maahanmuuttajien suosimaan jengi- tai ryhmäkeskeiseen kulttuuriin, jossa vastuu omasta (useinmiten suuren lisääntymismäärän) aiheuttamasta huono-osaisuudesta siirretään ryhmän ulkopuolisen vähemmän lisääntyvän ja siksi rikkaamman harteille tai syyksi. Huono-osaisuudesssaan sitten jengeissä ryöstellään ja kohdellaan paikallisia rikkaampia yksilökulttuurin edustajia kaltoin, mutta: Kuka käski jengiytyä, lisääntyä tai muuttaa maahan jossa muut ovat parempiosaisia sen takia että täällä ei lisäännytä köyhyyden partaalle ja ajatellaan myös itseä niin ettei anneta läheisten ongelmallisten ihmisten vetää mukanaan omaan suohonsa.

Politiikan pitäisi vastata tähän haasteeseen vähentämällä kannustusloukkuja huono-osaisuuteen eli käytännössä lapsilisiä, joita lapset eivät usein näekkään tileillään muualla kuin yksilökeskeisissä kulttuureissa, joissa useammin lapsen yksilönoikeuksia kunnioitetaan ylitse ryhmän edun. Ryhmän etu ottaa maahanmuuttajaperheissä rahat useinmiten perheen pään haltuun ja jättää lapset köyhiksi ryöstelemään muita sekä kasvattaa kulttuurillaan jengimentaliteettiin, joka syyttää pahoinvoinnistaan paikallisia tai muita kuin itseään, joka olisi yksilökulttuurinen tapa reagoida huono-osaisuuteen. .

Toki tällainen konfliktitilanne herättää paikallisissa yksilökeskeisissäkin ihmisisssä oman jengipuolustusmentaliteetin, mistä tämän blogin otsikko kertoo. Voidaan tietysti kysyä kuka tämän jengisodan ja maahanmuuttoilmiön on aloittanut, vaikkei meillä ole Suomessa siihen ollut osaa otettu muuten kuin tarjoamalla heille meidän sosiaaliturvaamme ja syytellä voidaan puolin ja toisin. Jos ja kun emme kuitenkaan pysty vaikuttamaan siihen miksi he ajautuvat pois kotimaastaan ja sitten tänne jengiytymään, niin meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä päättämään siitä millä sosiaaliturvaehdoilla he voivat asua täällä tai tulla tänne elämään sovussa. Työpaikkavaatimus sekä perheensä elättäminen olisi kaikkein selkein ehto jotta vältymme lieveilmiöiltä, jotka ovat tuhonneet myös meidän oma-aloitteisuuden.

Junes Lokka

Kyllähän ruotsalaisetkin nostavat toimeentulotukea, mutta en ole löytänyt tutkimusta, jonka mukaan ruotsalaiset rupeaisivat ryöstämään muita etnisiä ryhmiä vain sen takia, että se on hauskaa.

Ehkäpä meidän kannattaisi rajoittaa maahanmuuttoa, kun se aiheuttaa tällaisia ilmiöitä. Itse en pidät toivottavana tällaista Suomeen. Ruotsalaiset saavat toki tehdä omassa maassaan, mitä heitä huvittaa. Ja sen he ovat jo tehneet.

Toimituksen poiminnat